torsdag 17 november 2011

Shake it out!

Det var länge sedan det var så rent i och under soffan här hemma. Samma gäller för min kropp. Årets stora utrensningsvecka pågår. Tre barn och en mamma har klarat av vinterkräksjukan. Jag hade tänkt mig att hoppa över i år, men kropp och själ hade andra planer. Så under en natt hängde jag över toastolen och tänkte mellan hulkningarna att det här är nyttigt. Göra sig av med all skit som kroppen inte vill bära längre. Visst tyckte jag lite synd om mig själv också, men såhär i eftehand, skönt!

Nu fortsätter rensningen här hemma. Lekrummet är inte sig likt, nu vet vi vad som finns i lådorna, pärlorna på sin plats, legot på en annan. Under soffan är det fri sikt och ungarna kan utan risk för astma-anfall bygga koja av soffkuddarna. Viktigast av allt, en stor kasse med onödigt skräp som ingen använt eller kommer sakna har hittat vägen till återbruket.

Det gick inte enkelt att rensa ut. Började inte av sig själv. Har gått och dragit på det länge, tittat in i lekrummet och vänt med outrättat ärende. Under en vecka har ångesten och jag andats, ätit och sovit tillsammans. Såklart handlar det lika mycket, snarare mer, om alla rummen där inne i mig. Om alla gamla saker, känslor, minnen, tankar, mönster som jag inte behöver längre, som jag inte använder och som jag aldrig kommer att sakna om jag vågar rota fram dem, titta på dem och slänga dem. Känslorna, positiva och negativa, är den bästa vägvisaren du har i livet. De talar om för dig vad du behöver göra. Ångesten är egentligen en nära vän som berättar att det finns något att göra sig av med. Backa inte ifrån den, då kommer den att komma tillbaka, lite starkare för varje gång, kliv rakt igenom istället. Jag vet det är inte lätt och du klarar det inte alltid själv. Jag har hittat mina guider i livet här och i andra dimensioner som hjälper mig när jag behöver. Om jag ber om det! Du måste själv ta första steget och be om hjälpen, då finns den där. Hos sådanna som mig, hos familj och vänner.

Det är svårt att dansa med djävulen på ryggen, så skaka av honom!

Listen and love:
http://www.youtube.com/watch?v=RCWnVznnWcs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar